Hopp til innholdet

Salgsbetingelser

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innholdsfortegnelse:



Innledning

1.     Avtalen

2.     Partene

3.     Priser

4.     Avtaleinngåelsen

5.     Ordrebekreftelse

6.     Betaling

7.     Levering m.v.

8.     Risikoen for varen

9.     Angrerett

10.   Undersøkelsesplikt

11.   Reklamasjon ved mangel og frist for å melde
krav ved forsinkelse

12.   Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

13.   Kjøperens rettigheter ved mangel

14.   Selgerens rettigheter ved kjøperens
mislighold

15.   Garanti

16.   Personopplysninger

17.   Konfliktløsning

18.   Kildeliste

 

Innledning:

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard
salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp
menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i
næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av
varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av
Forbrukerombudet.

Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av
avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og
ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter.
Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte
rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for
handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår
av disse salgsbetingelsene.

I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en
problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.

 

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene
selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant
annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og
leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for
eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om
kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom
partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom
partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene,
så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

 

2. Partene

Selger Firmanavn: MEDØYEFOR AS

Kontaktadresse: Matkroken 11

E-post: post@medoyefor.no

Telefonnummer: +47 911 28131

Organisasjonsnummer: NO 931 852 531

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

 

3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer
merverdiavgift.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale,
inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og
leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre) samt
spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i
bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. (Vareleveranser til Svalbard
eller Jan Mayen skal selges uten tillegg av merverdiavgift. (1)

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens
bestilling er mottatt av selgeren.

En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har
forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i
bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen
part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. Ordrebekreftelse

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren
uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til
kjøperen.

Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen
stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er
det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta
kontakt med selger så snart som mulig.

 

6. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den
blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort (2) eller
debetkort (3) ved betaling, kan selgeren reservere
kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen. (4)

Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m.
komme til anvendelse. (5)

Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til
kjøperen utstedes ved forsendelse av varen. Forfallsfristen skal settes til
minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen.

Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling
fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve
dette. 

Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens
levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav. (6)

 

7. Levering m.v.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den
måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i
nettbutikken.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av
bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid
og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at
varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til
bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.
Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom
partene.

 

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er
overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og
kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet
etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes
egenskaper ved varen selv.

 

9. Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens
bestemmelser (7). Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn
kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og
selv om den ikke er levert.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen
14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og
angrerettsskjema er mottatt. Mottar kjøperen angreskjema og de nødvendige
opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner
angrefristen å løpe fra den dagen kjøperen mottar angrerettsskjema og
opplysningene. Har kjøperen ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller
angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er
mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele
tatt, vil fristen være 1 år.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør
av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev),
og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til
selgeren.



Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig
tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen
innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen
er stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for
kjøperens bruk av angreretten, men selgeren kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.

Returadresse er:
MEDØYEFOR AS
Matkroken 11
4532 Øyslebø
Norge

Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på
kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i tilnærmet samme
stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen
tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig. 

Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes
raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og
bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen
er brutt. Det sistnevnte unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig
har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen.

 

10. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i
rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har
blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.

Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har
mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens
punkt 11.

 

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved
forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen
rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han
eller hun vil påberope seg mangelen.

Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det
tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest
to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment
å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid
etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.

Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også
velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).(8)

Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig
(e-post, telefaks eller brev).

 

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for
sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller
forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i
forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen
tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på
leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig
tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve
oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne
eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for
selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at
selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren
kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom
forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den
tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel
ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at
han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han
eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf.
forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf.
denne kontraktens punkt 11.

 

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen
eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i
forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake,
velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og
erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan
kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare.
Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er
umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen
rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen,
uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig
ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting
eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner
som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan
selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom
selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve
prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan
kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen,
unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk
tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf.
forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne
kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og
uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

 

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige
pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på
selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven
kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av
avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også
etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr
og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren
fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er
varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med
å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet
vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan
likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler
innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt.
Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen
har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for
økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens
side jf. forbrukerkjøpslovens §46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen
ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av
kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.(9) Ved
manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso,
og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om
inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.(10)

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom
kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et
gebyr på kr           
 + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg
for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under
18 år. (11)

 

15. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen
rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter
ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i
kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter
punkt 12 og 13.

 

16. Personopplysninger (12)

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren
kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren
skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til
kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra
foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til
andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med
kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det
er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til
andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut
over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente
kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om
hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke
personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv
handling, for eksempel ved avkrysning.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel
pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av
personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller
endrer personopplysningene.

 

17. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i
minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en
eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i
Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten
for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig
fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved
innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for
tingretten.

 



18. Kildeliste



1. Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.



2. Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for
kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender
kortholder faktura med krav om betaling.

3. Et debetkort er et betalingskort
knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir
belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.



4. Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles
kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon
– Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12
og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens
hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.



5. Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.



6. Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter
ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål
for umyndige (vgml.) § 2.



7. Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og
angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

9. Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om
renter ved forsinket betaling.

10. Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om
inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

11. Gebyr kan ikke avkreves personer
under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.



12. Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av
personopplysninger.